18. juulil jõustus üleeuroopalise transpordivõrgu (TEN-T) muudetud määrus, mille eesmärk on parandada Euroopa transporditaristu ühenduvust, tõhusust, vastupidavust ja jätkusuutlikkust. 

Uuendatud määruse kohaselt on Rail Baltica osa kahest Euroopa transpordivõrgu koridorist. Lisaks Põhjamere-Läänemere koridorile on Rail Baltica määratud ka Läänemere-Musta mere-Egeuse mere koridori osaks. Kaasamine neisse kahte koridori rõhutab Rail Baltica strateegilist tähtsust Euroopa mastaabis ning hõlbustab tulevikus toetust ja rahastamist.

„Ukraina pool hindab positiivselt Rail Baltica ametlikku kaasamist järjekordsesse Ukrainasse ulatuvasse TEN-T koridori ning on jätkuvalt pühendunud koostööle. See koostöö suurendab kõigi kaasatud riikide ekspordivõimalusi ning tugevdab piirkondlikku ühenduvust, integratsiooni ja turvalisust. Lisaks majanduslikule kasule soodustaks Ukraina kaudne ühenduvus Rail Balticaga Ukraina integreerumist olemasolevatesse Euroopa transpordikoridoridesse ja täiendaks kaasatust Kolme mere algatuses. Oleme valmis tegema aktiivset koostööd Läti, Leedu, Eesti, Poola ja Euroopa Komisjoniga teostatavusuuringute läbiviimisel Ukraina kaasamiseks Rail Baltica projekti,“ rõhutas Ukraina Vabariigi suursaadik Lätis Anatolii Kutsevol.

“Solidaarsusrajad” võimaldasid Ukraina ekspordil stabiliseeruda, kui Vene väed blokeerisid Ukraina sadamad. Praegu töötab Ukraina Raudtee süstemaatiliselt transpordi infrastruktuuri läbilaskevõime suurendamise nimel EL-i riikidega, arendades eelkõige ühendvedude marsruute Balti riikidesse. Strateegiline prioriteet on Ukraina raudtee integreerimine TEN-T koridoridesse, et ühendada meie raudteevõrgustik koos Rail Balticaga osaks Läänemere-Musta mere-Egeuse mere koridorist. See võimaldab Ukrainal tulevikus avada uusi raudteeliine Euroopa Liidu meresadamatesse,“ ütles Ukraina raudtee juhatuse esimees Jevhen Ljaštšenko.

Rail Balticaga luuakse toimiv kiirraudtee koridor, mis soodustab Balti riikide täielikku lõimumist Euroopaga, suurendab sõjalist mobiilsust ja toetab pikaajalist regionaalset majanduskasvu. Lisaks on Rail Baltica kaasamine sellesse transpordikoridori oluline Ukraina ülesehitamise seisukohast. Juba täna teevad Rail Baltica projekti elluviijad koostööd Ukrainaga, jagavad teadmisi, annavad sissevaateid taristuprojektide arendamisse ning hõlbustavad praktiliste kogemuste vahetamist.

“Rail Baltica strateegiline tähtsus kasvab mitte ainult Euroopa geopoliitilise olukorra tõttu, vaid ka Euroopa ühtse transpordivõrgu koridoride ja tulevaste ühenduste laienemisega Ukrainasse. Rail Baltica projekt on tugevaks vundamendiks uue majandus- ja julgeolekukoridori rajamisel ning koostöö ja toetus Rail Baltica projekti elluviijate ja Ukraina vahel on meie kollektiivse julgeoleku jaoks üliolulised,“ sõnas RB Rail ASi tegevjuht ja juhatuse esimees Marko Kivila.