Tanika Ojasild, keskkonnaekspert

Septembri lõpus paigaldas töövõtja (Verston) meeskond Keila jõe luhaalal kahepaiksetele tõkked, aidates konnadel ohutult liikuda ja tõstes nad piiratava ala seest välja. Rail Baltica Rapla II põhitrassilõigule rajatud spetsiaalsed konnatõkked aitavad kahepaikseid nende liikumisteel tulevikus kaitsta.

KMH jaoks tehtud uuringu käigus tuvastati Keila jõe luhal hariliku kärnkonna ja rohukonna sigimine, aga ka rabakonna olemasolu. Veel möödunud nädalal luhaala külastades jäid nii mõnedki konnad RBE keskkonnaekspertidele silma.

Tõkete paigaldamise eesmärk on hoida ära kahepaiksete talvitumine ehitatava silla asukohas ja selle ümbruses oleval töömaal. Tegemist on keskkonnamõju hindamisest tuleneva ning täpsustatud ehitustegevust leevendava meetmega. Paigaldatavad piirded takistavad kahepaiksete liikumist töömaale ning sealset talvitumist, mil ehitustööd võivad põhjustada nende hukkumise.

Kui tõkked paigaldatakse hiljemalt 15. oktoobril ning neid hoitakse seal vähemalt kuu aega, 15. novembrini, siis on võimalik kahepaiksed töömaalt eemal hoida ning tagada seeläbi nende turvaline liikumine ja talvitumine. Keila jõe piirkonnas on rohkelt eriliiki konnasid ning võib juhtuda, et mõni võib töömaale siiski uitama jääda – sellisel juhul tuleb hädalised ise teisele poole tõkkeid aidata. Samuti tuleb tõkkeid regulaarselt kontrollida ning vajadusel eesmärgipäraselt toimimiseks ka vastavalt hooldada.

Harilik kärnkonn. Foto: Unsplash.

Tõkked võib eemaldada alles 15. novembril ning seejärel on võimalik ehitustegevust jätkata ka kahepaiksete talvitumise ajal, perioodil 15.10–1.04. Kevade saabudes tuleb aga tõkked taaskord paigaldada, et vältida talvitumispaikadest ärkavate ja rändel olevate kahepaiksete liikumist ehitustegevusest mõjutatud töömaale.

Talvituma mineku aeg on suuresti sõltuvuses välisest temperatuurist (võib eeldada, et ehk mõjutab talveunne minemist ka öö ja päeva pikkus), ajavahemik on määratud eksperthinnanguna, mis sisaldab ka mõningast ajalist puhvrit.

Taolist piiramist rakendatakse kõikides kahepaiksetele olulistes lõikudes, mis on kindlaks määratud KMH käigus.

Droonilend Keila-Jõe silla kohal 3.10. Foto: Rail Baltic Estonia.