Rail Baltica ühisettevõte RB Rail AS teatas kahe uue lepingu sõlmimisest Euroopa ühendamise rahastuga (CEF), mis kiirendab oluliselt Rail Baltica projekti elluviimist. Rahastus hõlmab 1,394 miljardit eurot, millest ligikaudu 1,163 miljardit eurot tuleb CEF-st ning 231 miljonit eurot kolme Balti riigi kaasrahastusest, olles suurim rahastus, mis on antud käesoleval finantsperioodil, ning üks suurimaid toetusi sarnase tähtsusega EL-i infrastruktuuriprojektide seas. See investeering toetab võtmetegevusi Rail Baltica põhitrassi ehituse edendamiseks. Viimase CEF taotlusvooru tulemused avalikustati suvel 2024.
„Suuremahuline rahastus Rail Balticule näitab projekti tähtsust Euroopa Liidu tasandil. Et tagada vajalik rahastus ka järgmisest eelarveperioodist, peame hoidma kiiret ehitustempot ning näitama, et Balti riigid on ühiselt pühendunud eesmärgile ehitada projekt valmis 2030. aasta lõpuks. Eestis on ehitus suure hooga käima läinud – tänaseks on Eesti osa põhitrassist lepingutega kaetud või juba ehituses 65 kilomeetri ulatuses. Loodame kiire ehitustempoga näidata ka eeskuju meie lõunanaabritele,“ sõnas Eesti taristuminister Vladimir Svet.
„EL-i toetus on olnud kolmele Balti riigile võtmetähtsusega, muutes Rail Baltica ambitsioonika visiooni käegakatsutavaks reaalsuseks ning see rahastus pole pelgalt investeering infrastruktuuri, vaid investeering ühendatud, vastupidavamasse ja ühtsesse Euroopasse,“ ütles RB Rail AS-i ajutine tegevjuht Marko Kivila. „Projekt valmistub nüüd esitama taotlust viimasele rahastuskutsele käimasoleval finantsperioodil (2021-2027) ning teeb tihedat koostööd rahvuslike partneritega üle Baltikumi, et kindlustada tugev positsioon eelseisvates EL-i eelarveläbirääkimistes.“
Eestis on rahastust eraldatud põhitrassi ehituseks, hõlmates muldkeha ehitustöid lõikudel Soodevahe–Kangru, Kangru–Saku, Harjumaa (sh Lagedi ristmik/viadukt) ning Hagudi–Alu. Lisatööd on plaanis lõikudel Saku–Harju/Rapla piir, Alu–Kärpla ja Kärpla–Selja. Eestis on rahastust saanud ligikaudu 58 kilomeetrit põhitrassist, millest CEF rahastus moodustab umbes 352 miljonit eurot ja riiklikud allikad 88 miljonit eurot, kokku umbes 440 miljonit eurot.
Lätis on peamine prioriteet põhitrassi ehitus lõigul Misa kuni Läti-Leedu piirini, lisaks on rahastatud ligikaudu 27-kilomeetrine lõik. Rahastust on eraldatud ka ehituse järelevalveks, kõrgepinge liitumispunkti rajamiseks Iecavas ning Skulte taristuhoolduskeskuse rajamiseks, mis toimib ehituslogistika baasina põhitrassi arendamiseks Eesti suunas. Lisaks on eraldatud vahendid kinnisvara omandamiseks Skulte lõigus ning gaasijuhtme ümberpaigutamiseks Vangaži-Misa lõigul. Selle CEF rahastuse raames on Läti saanud ligikaudu 337,6 miljonit eurot CEF-st ja 59,5 miljonit eurot riikliku kaasrahastuse näol, kokku 397 miljonit eurot.
Leedus on rahastus suunatud 36,7 kilomeetri ulatuses muldkeha töödeks Ramygala–Berčiūnai ja Berčiūnai–Joniškelis lõikudel LT/LV piiri lähedal, sealhulgas kõrgepinge liitumispunktid Panevėžyses, Išorais ja Liudvinavases Rail Baltica alajaamades ning 69 kilomeetrit raudtee paigaldamist Kaunas–Panevėžys–LT/LV riigipiiri lõigul. Leedu on saanud umbes 450 miljonit eurot CEF-st ja 79 miljonit eurot riiklikku kaasrahastust, kokku umbes 529 miljonit eurot nende ehitustegevuste jaoks.
Lisaks on rahastatud Rail Baltica elektrifitseerimise alamsüsteemide ja erinevate raudteesüsteemide üldlahenduste projekteerimist. Praegused tegevused hõlmavad ka osaliselt järelevalveteenuseid ja ehitustööde hindamisi, keskendudes näiteks sertifitseeritud asutuste (NoBo) ja hindamisasutuste (AsBo) ülevaadetele, süsteemiinseneeriale, riskijuhtimisele, edenemise aruandlusele ja projektijuhtimisele. Globaalseteks projekti tegevusteks on eraldatud kokku ligikaudu 28,8 miljonit eurot, millest 24,5 miljonit eurot tuleb CEF-st ja 4,3 miljonit eurot riiklikest panustest.
Rail Balticast
Rail Baltica on üks Euroopa suurimaid kiirraudtee infrastruktuuriprojekte, mille eesmärk on luua kaasaegne ja jätkusuutlik raudteeühendus, mis ühendab Eesti, Läti ja Leedu Euroopa raudteevõrguga. See on osa üleeuroopalisest transpordikoridorist.
Rail Baltica saab olema täielikult elektrifitseeritud kaheteeline raudtee standardse rööpmelaiusega 1435 mm ning varustatud Euroopa raudteeliikluse juhtimissüsteemiga (ERTMS), vastates Euroopa standarditele. Kiirusega kuni 249 km/h vähendab Rail Baltica oluliselt reisiaegu Balti riikide ja suuremate Euroopa linnade vahel. Projekt loob kaasaegse infrastruktuuri reisijate-, kauba- ja sõjaväelise mobiilsuse jaoks, edendades ligipääsetavust ning hõlbustades ärilisi, turismi- ja kultuurivahetusi. Samuti tugevdab projekt Balti regiooni positsiooni olulise transiidikeskusena, soodustades tugevamaid kaubandusühendusi ja edendades piirkondlikku koostööd.
CEF programmist
Euroopa ühendamise rahastu (CEF) on ELi rahastamisprogramm, mille eesmärk on edendada majanduskasvu, töökohtade loomist, kaasatust ja konkurentsivõimet transpordi-, energia- ja digitaalvõrkude tõhusa ühendamise kaudu liikmesriikides ja nende vahel.