Homme, 3. septembril langeb RB Ülemiste ühisterminali arhitektuurse ideekonkursi tähtaeg. Konkursile esitatud töid hakkab hindama 9 liikmeline rahvusvaheline žürii.
Žürii
esimehe, Rail Baltic Estonia juhi Riia Sillave sõnul on nii kohalike kui
välismaiste arhitektide huvi konkursi vastu olnud suur. Ühtlasi tunneb Sillave heameelt,
et konkursitöid hakkab hindama nimekas ja rahvusvaheline žürii.
„Žürii ülesandeks on leida kolm kõige paremat ja teostatavat arhitektuurset
lahendust. Nende autoritega asume läbirääkimistesse, et saaksime juba
käesoleval aastal terminali projekteerimisega alustada,“ selgitas Sillave.
Üheksaliikmelisest žüriist enamuse moodustavad arhitektid. Žüriisse kuuluvad
lisaks Sillavele ka Pro Kapital Eesti AS juhatuse liige Allan Remmelkoor,
AS Eesti Raudtee arendusjuht Andrus Noor ja Mainor Ülemiste nõukogu
liige Andrus Kaldalu. Eesti arhitekte esindavad žüriis endine
pikaajaline Tallinna linna peaarhitekt Endrik Mänd ja Ülemiste piirkonna
struktuuriplaani koostaja Mattias Agabus.
Välismaist kogemust ja kompetentsi lisavad žürii tööle arhitekt Janis Dripe, kes on olnud Läti kultuuriminister, Riia linna peaarhitekt ja Läti Arhitektide Liidu president ning on osalnud mitmete nimekate arhitektuurivõistluste žüriides. Muuhulgas oli Dripe ka Rail Baltica Riia keskvaksali ideekonkursi žürii esimees.
Jesper Gottlieb on aga kogenud ja tunnustatud Taani arhitekt, kes osalenud mitmete nimekate ideelahenduste loomisel nii Skandinaavias kui väljaspool. Tema arhitektuuribüroo portfellist leiab mitmeid transpordi ja liikuvusega seotud objekte, nagu Riia keskvaksali ja Daugava silla ideelahendus, erinevate Euroopa raudteejaamade/terminalide lahendused (Amsterdam, Hamburg, Copenhagen Central). 2015. aastal sai Gottliebi büroo Skandinaavia ühe ihaldatuima arhitektuurivaldkonna tunnustuse, Nykredit Architecture Prize, osaliseks.
Lisaks Gottliebile kuulub žüriisse ka teine Taani arhitekt, Thomas Grave-Larsen, kes on Skandinaavia suurimate hulka kuuluva arhitektuuribüroo Arkitema Arhitektid infrastruktuuriprojektide juht.
Oma karjääris on ta ennekõike keskendunud komplekssetele infrastruktuuri projektidele. Nimekaimad projektid tema portfellis on Kopenhaageni metroo ja Kopehaageni lennujaama laiendus.
RB
Ülemiste ühisterminali arhitektuurne idee lahendab nii terminalihoone kui
sellega piirneva ala. Oluline komponent selles on jalakäijate ja kergliikluse
tarbeks loodav sujuv raudteealune ühendus. Ühisterminali eesmärk on olla
piirkonna ühistranspordisõlm ja tõmbekeskus, mis koosneb terminalihoonest,
terminaliväljakust ja selle pikendusest, raudteetaristust (1520 mm ja 1435 mm laiusega
rööbasteed, ooteplatvormid jne) ja bussijaamast, moodustades funktsionaalselt
ja ruumiliselt terviku. Kõrvuti ideelahendustega oodatakse
arhitektuurivõistlusel osalejatelt projekteerimistööde maksumuse indikatsiooni,
et saada esmane hinnang idee teostatavusele.
Arhitektuurivõistluse auhinnafond on kokku 77 000 eurot, millega premeeritakse žürii poolt välja valitud kolme võitjat, samuti väljastatakse kaks ergutuspreemiat.
Lisainfo: www.rbulemiste.ee