Rahvusvahelise kiirraudtee Rail Balticu ettevalmistamisest on teadlikud 74 protsenti Eesti elanikest ning 70 protsenti nendest hindab raudteeühenduse mõju Eestile positiivseks, selgus Faktum & Ariko värskest avaliku arvamuse uuringust.
Teadlikkus Rail Balticu projektist on võrreldes eelmise aasta augusti 71 protsendiga paranenud 3 protsendipunkti. Eestlastest on projektist kuulnud 84 protsenti ning mitte-eestlastest 50 protsenti. Samuti on suhteliselt suur teadlikkuse erinevus meeste (81 protsenti) ja naiste (67 protsenti) vahel.
Faktum & Ariko uuringute juhi Kalev Petti sõnul teavad vastajad, et Rail Baltic on Eestit Euroopaga ühendav kiirraudtee, vähem ollakse kursis detailsema infoga. “Kuigi projekti sisu ja eesmärki osatakse kirjeldada, ei ole inimestele üheselt selge näiteks raudteetrassi Eesti-sisene suund. Umbes pooled oskavad nimetada õigesti Tallinn-Pärnu suunda. Kõige ebaselgem on marsruudi temaatika mitte-eestlaste jaoks,” lausus uuringute juht.
70 protsenti Rail Balticust teadlikest hindab selle mõju Eestile positiivseks. Peamiste positiivsete mõjudena nimetati liikumisvabadust (parem reisida), kaubavedu (transiit) ja ühendust Euroopaga. Võimalike negatiivsete aspektidena nähakse eeskätt mõju maadele ja kodudele ning majandusliku kasu kaheldavust. “Trassi läbivate maakondade lõikes on pilt väga erinev. Kui Harjumaa ja Pärnumaa elanikest hindavad projekti mõju positiivseks koguni 80 protsenti, siis Raplamaa elanikest vaid 44 protsenti,” tõdes Petti.
Uuringu kohaselt peavad 41 protsenti Rail Balticust teadlikest projekti kohta jagatud infot piisavaks ning 47 protsenti ei pea piisavaks. “Võrreldes eelmise aasta augusti tulemustega, on suurenenud vastajate hulk, kelle jaoks infot projekti kohta ei ole piisavalt. Kuna teemat on avalikkuses üha aktiivsemalt käsitletud, siis on inimestel ilmselt tekkinud suurem huvi ja vajadus ka lisainfo järele,” lisas Kalev Petti.
Avaliku arvamuse uuringu viis läbi Faktum & Ariko telefoniküsitluse käigus perioodil 2.-12. detsembril 2014. Kokku küsitleti üle Eesti 1002 elanikku ning valimi koostamisel lähtuti põhimõttest, et see oleks esinduslik läbilõige Eesti ühiskonnast.
Rail Baltic on raudtee, mis ühendab Eesti ülejäänud Euroopa ning naaberriikide Läti ja Leeduga. Euroopa Liidu rahastuse toel jätkatakse ettevalmistustega ehitustöödeks, mida alustatakse eeldatavasti aastatel 2017-2018.
Täismahus uuringuga on võimalik tutvuda siin
RB_avalikuarvamuseuuring_III
Lisainfo:
Mihkel Loide
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi nõunik
Telefon 625 6430, 5300 1777
E-post mihkel.loide@mkm.ee
Kalev Petti
Faktum & Ariko uuringutejuht
Telefon: 56 51 272
E-post: kalev.petti@faktum-ariko.ee