Ühel päeval nägi programmeerija Anna aknast välja vaadates trammi. Ta tegi pilti ja pani selle sotsiaalvõrgustikku.
Trammi nägemine oli erandlik seetõttu, et moodne „linnaporgand” sõitis mööda paesse süvendatud rööbasteed, mis paistab vaid Sõjamäe ja Lõõtsa nurgal asuva kõrge hoone ülemistesse akendesse. Jah, valmis oli saanud Ülemistele raudtee ja Peterburi tee vahele, kunagiste garaažide alal kasvavate puude taha varju jääv paeseina raiutud väga eripärane, mitte millegagi võrreldav korrapäraselt ringikujuline, püstloodsete seintega hiigelkatel.
Tallinna Linnatranspordi AS-ist järele küsides selgus, et see omapärane ümberpööramiskoht on ühtlasi osa tulevasest lennujaama poole suunduvast trammiliini harust. Anna nähtu oligi, trammihuvilistele teadmiseks, uuel liinilõigul toimunud tehniline sõit ja nähtud tramm oli Kadri, liininumbriga 503.
„Mõne nädala pärast, oktoobri keskpaigas, on oodata ka selle ümberpööramiskoha kasutuselevõttu. Ehitus on valmis, ootame kasutusluba. Siis suletakse umbes kümneks päevaks, kuni tööde lõpuni, 2. ka 4. liini Jüriöö pargini ulatuv haru,” selgitab trammiliiklust korraldava transpordiettevõtte juhatuse esimees Enno Tamm.
Suure töö algus
Kui ma Majaka tänava poolt rööpaid järgides uusehitisele liginen, avaneb samm-sammult üha mõjukam vaatepilt. Kõigepealt kummalgi küljel vastsed trammiootepaviljonid, sildidki väljas. Ülemiste, loen uue peatuse veel ristkleepsude alust nime.
Üha süvenev kaarjas kanjon, mida mööda rööpad kulgevad, avaneb ühtäkki hiiglaslikku kraatrisse. Selle kohati niiskust nõrguvad servad moodustavad ringikujulise väljaku, mille seinte kõrgus on suurem kui Lasnamäe kanalil. Rööpad hargnevad: üks paar teeb seina äärt mööda ligi 70-sammulise läbimõõduga ringi, teine, paremale pöörav haru aga lõpeb meeter enne umbset ja püstloodset seina.
„See ehkki suurena tunduv auk, tegelikult aga kõik viimasel ajal trammiteede uuendamisel tehtud ja suurena paistvad tööd on tegelikult vaid üks osa hoopis suuremast projektist,” selgitab Tamm. „Selle lühemaaegne mõju liinide ümberkorraldamisele on eelseisvate plaanidega võrreldes väike. Need seina poole suunduvad rööpad näitavad kätte koha, kus hakatakse tuleval kevadel, niipea, kui ilmad lubavad, rajama raudteealust tunnelit, et edaspidi viia üks trammiliini haru lennujaamani. See ümberpööramiskoht aga saab osalt katuse ning moodustab edaspidi osa tulevasest Rail Balticuga seoses rajatavast suurest Ülemiste terminalist,” valgustab Tamm suuremaid muutusi, mis ootavad ees veel igast küljest kõrvalise pilgu eest peidetud objekti ümbrust. Ta lisab, et tulevikus hakkabki 2. liin ilmselt sõitma Jüriöö pargini, 4. liin aga lennujaamani.
Supersõlm kahe aastaga
Linna peaarhitekt Endrik Mänd ütles, et suure projekti järgmine faas on juba riigi, mitte enam linna teha. Uus transpordisõlm, mis koondab ühte trammi-, bussi-, rongi- ja lennuliikluse sõlmjaama, peaks valmis saama juba 2017. aastal.
„Tööd on suure mahuga, oma jagu läheb ka projekteerimisele. Suurterminali kese on arhitektuurikonkursi võitnud projekt, mis näeb ette raudteeterminali rajamise osalt rööbastee kohale. Sellega liituv uus trammiliini haru hakkab kulgema Ülemiste keskusest tükk maad eemalt, mööda Lõõtsa tänavat ning lõpp-peatus on lennujaama hoone linnapoolse otsa juures,” tutvustab Tallinna valmis ehitamise plaanidega kursis olev arhitekt Mänd.
Aga see pole veel kõik, selgub, kui teda edasi küsitlen. „Praegu kaalume koostöös Tallinna Sadamaga, kas ja millistel tingimustel panna käima trammiliin, mis hakkaks ühendama reisisadamat ja lennujaama. Ja milliseid tänavaid mööda see sünergiat tekitav liin käima panna,” räägib ta. „Usun, et tramm jääb Tallinnas käima veel väga kauaks, ning silmapiiril on muidki laiendusi. On räägitud Lasnamäe liinist, on räägitud Tondi liini pikendamisest Järve kaubanduskeskuseni.”
Lähema aja kohta saab olla kindlam: uut, Ülemiste peatust on võimalik uudistada juba paari nädala pärast, ilmselt oktoobri keskel.
Allikas: Linnaleht, 24.09.2015