Rail Baltic Estonia kuulutas välja kaks suurt hanget, mille koguväärtus võib ületada 1 miljard eurot, kindlustades raudteeühenduse loomise Eesti ja ülejäänud Euroopa vahel. Alliansshanke tulemusena sõlmitakse kaks lepingut Rail Baltica põhitrassi ehitamiseks Ülemiste ja Pärnu ning Pärnu ja Läti piiri vahel, mille koguväärtus võib koos strateegiliste materjalide hankimise lisavõimalustega ulatuda 932 miljoni euroni. Lisaks kuulutatakse välja 57 miljoni euro suurune hange Ülemiste Linda terminalihoone ehitamiseks.

Anvar Salomets (vasakul), Vladimir Svet (keskel), Janar Tükk (paremal). Foto: Karli Saul.

“Rail Baltica ühendab Eesti Euroopa raudteevõrgustikuga, luues uue majandus- ja liikuvuskoridori, mis toob kasu mitte ainult Balti riikidele, vaid ka Soomele, Kesk-Euroopale ja kaugematele piirkondadele. Selle ehitamise ajaline mõju meie majandusele on selgelt positiivne, tuues hinnanguliselt üle 650 miljoni euro maksutulu riigieelarvesse. Täna tähistame olulist verstaposti Rail Baltica Eesti arenduses, kuulutades välja riigi ajaloo suurima taristuhanke, mille väärtus ulatub peaaegu miljardi euroni,” lausus taristuminister Vladimir Svet.

Taristuminister Vladimir Svet. Foto: Karli Saul.

„Nende hangete väljakuulutamine võimaldab meil astuda olulise sammu edasi. Põhitrassi ja Ülemiste terminali ehitustööd toovad kaasa mitte ainult paremad ühendused Euroopaga, vaid ka uued võimalused kohalikele ettevõtjatele. Kõik projektipartnerid – arhitektid, insenerid ja ehitajad – töötavad selle nimel, et 2030. aastaks saaks Rail Baltica raudtee valmida täies ulatuses ning hakkaks teenindama nii reisijaid kui ka kaubavedusid, ütles Anvar Salomets, Rail Baltic Estonia juhatuse esimees.

Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Anvar Salomets. Foto: Karli Saul.

Linda terminalist Ülemistel saab üks regiooni moodsamaid ja keskkonnasäästlikumaid transpordisõlmpunkte, ühendades rahvusvahelise rongiliikluse kohalike transpordilahendustega.

Ülemiste Linda terminali ehitusprojekti esimene etapp, mille raames rajatakse maa-alused kandekonstruktsioonid, jalakäijate tunnelid ning tehnoruumid, on juba alanud. Projekti järgmistes etappides ehitatakse välja terminalihoone koos sellega külgnevate aladega, sealhulgas trammitee ja parklad.

Gianluca Racana, Zaha Hadid Architects juhatuse liige, kelle büroo võitis terminali arhitektuurikonkursi koostöös Eesti ettevõttega Esplan, lisas:
“Ülemiste terminali disain on loodud, et integreeruda sujuvalt ümbritseva keskkonnaga, pakkudes reisijatele kõrgetasemelist mugavust ja ühenduvust. Samuti on projektis arvesse võetud kaasaegseid keskkonnasäästlikkuse standardeid, mis teevad sellest 21. sajandi tipptasemel transpordikeskuse.”

Alliansshange on projekti elluviimise mudel, kus projekti võtmeosapooled – tellija, projekteerija ja ehitaja – teevad tihedat koostööd ühise eesmärgi nimel. See tähendab, et nad jagavad vastutust ja riske, töötavad ühtse meeskonnana ning teevad otsuseid alati projekti terviklikku kasu silmas pidades. Eesmärk on saavutada parim võimalik tulemus nii kvaliteedi, ajakava kui ka kuluefektiivsuse osas.

Alliansshanke eesmärk on leida kaks tugevat pakkujat, kellega sõlmitakse eraldi lepingud kahe raudtee lõigu jaoks. Esimene leping hõlmab Ülemiste–Pärnu lõigu raudtee pealisehitust ja Tootsi–Pärnu lõigu alusehitust, mille eeldatav maksumus on 394 miljonit eurot. Teine leping, hinnanguliselt 332 miljonit eurot, hõlmab Pärnu–Ikla lõigu projekteerimist ja ehitamist. Hanke käigus koostatakse ühtne pingerida: esimese koha saav pakkuja sõlmib lepingu Ülemiste–Pärnu lõigu ehitamiseks (Allianss 1), ja teise koha saav pakkuja sõlmib lepingu Pärnu–Ikla lõigu jaoks (Allianss 2).

Lepingute maht kokku on hinnanguliselt seega 726 miljonit eurot, kuid strateegiliste materjalide (nt rööpad, liiprid, pöörangud ja ballast) hankimise lisavõimalusega võib kogumaksumus ulatuda 932 miljoni euroni.

Rail Baltica põhitrassiehitus jaguneb mitmeks etapiks. Esmalt toimub arendusetapp aastatel 2025–2026, mille käigus koostatakse detailne projekt, viiakse läbi vajalike lubade taotlemine ja korraldatakse ettevalmistavad tööd. Seejärel alustatakse ehitustöödega, mis kestavad 2026. aastast kuni 2030. aasta lõpuni. Lõplik valmimine ja kasutuselevõtt on kavandatud 2030. aasta neljandasse kvartalisse, mil Rail Baltica hakkab teenindama nii reisijaid kui ka kaubavedusid.

Ülemiste terminali ehitushanke täpsem ajakava näeb ette lepingu sõlmimise 2025. aasta aprillis. Ehitustööd algavad sama aasta novembris ning hoone valmib 2028. aasta veebruaris. Lõplik valmisolek ja hoone üleandmine tellijale on kavandatud 2028. aasta oktoobrisse.

Käesolevad hanked ei tähista üksnes Rail Baltica ehituse olulist edasiminekut, vaid ka tõhusa koostöömudeli rakendamist. Alliansshange võimaldab vähendada kulusid ja optimeerida protsessi. Projekti edukas läbiviimine nõuab täpset planeerimist ja tihedat koostööd kõigi osapoolte vahel.

Hanked pähklikoores:

Alliansshange põhitrassi ehitamiseks: hanke koguväärtus võib ulatuda kuni 932 miljoni euroni koos strateegiliste materjalide hankimise lisavõimalusega.

Põhitrassi leping 1: hõlmab Ülemiste–Pärnu lõigu raudtee pealisehitust ning Tootsi–Pärnu lõigu alusehitust. Eeldatav maksumus: 394 miljonit eurot.
Põhitrassi leping 2: Pärnu–Ikla lõigu täielik projekteerimine ja ehitamine. Eeldatav maksumus: 332 miljonit eurot.

Ülemiste Linda terminali ehitushange: Terminalihoone ja sellega külgnevate lõunapoolsete välialade, sealhulgas trammitee ja parklate, ehitus. Ehituse kogumaksumus ulatub 57 miljoni euroni.

Põhitrassi ehituse ajakava: Arendusetapp algab 2025. aasta kolmandast kvartalist. Ehitusetapp algab 2026. aasta kolmandas kvartalis ja lõpeb 2030. aasta neljandas kvartalis.
Ülemiste terminali ehituse ajakava: Terminali ehitustööd algavad 2025. aasta novembris ja hoone valmib 2028. aasta veebruaris. Hoone üleandmine tellijale toimub 2028. aasta oktoobris

PRESSIMATERJALID

Hangete väljakuulutamise FOTOGALERII

Ülemiste reisiterminali visuaalid