Majandusminister Urve Palo sai eile Ateenas oma Leedu kolleegilt kinnituse, et Vilnius pole enam Rail Balticu komistuskiviks.
Euroopa transpordiministrite mitteametlikul kohtumisel Leedu kolleegi Ricardas Slapsysega põgusalt suhelnud Palo kuulis kinnitust, et partnerid ei nõua enam Vilniuse lülitamist Balti riikide tähtsaima raudteeprojekti esimese etapi investeerimiskavasse.
„Leedu kinnitas, et on endiselt Vilniuse ühendamisest Rail Balticuga, kuid ei nõua rajatava trassi asukoha muutmist nii, et see läbiks nende pealinna,” rääkis majandusministeeriumi nõunik Rasmus Ruuda. „Vilnius ühendatakse trassiga hiljem.”
Balti riigid peavad kiirustama raudtee ehitamiseks vajaliku ühisfirma loomisega, mis on Euroopa toetusrahade määramise eeltingimuseks. Seni takerdus ühisfirma loomine Leedu ootamatusse meelemuutusesse, et varem kokku lepitud trass peab hakkama Kaunase asemel kulgema läbi Vilniuse. Nüüd peavad meie lõunanaabrid, kes raudtee ühises töögrupis edasi liikumist pidurdasid, leidma oma eksirännakutele väärika selgituse.
Tõenäoliselt nihkub ühisfirma loomine jõudsalt edasi pärast mai lõpus toimuvat Balti riikide peaministrite kohtumist.
Kui Baltimaad Rail Balticu suhtes nüüd üksmeelele ei jõua, siis võib kaotsi minna Euroopa Liidu 85-protsendiline kaasrahastamine ja komisjon annab selle raha teistele projektidele.
Varem avaldas Slapsys seisukohta, et ühisfirma saab luua alles pärast seda, kui kõik kolm Balti riiki nõustuvad aktsionäride lepinguga, kuhu on kaasatud Vilniuse lülitamine Rail Balticu projekti. Leedulased levitasid seisukohta, justkui Balti riikidel oleks kuni 2016. aastani aega ühisfirmat luua ja ELilt toetust taotleda.
Allikas: E24.ee, http://e24.postimees.ee/2788604/leedulased-votsid-rail-balticuga-aru-pahe