Artikkel ilmus esmakordselt Pärnu Postimehe sisuturundusrubriigis 22.02.2025


Rail Baltica ehitustegevus Pärnumaal jõuab 2025. aastal uude faasi: põhitrassi ehitus jõuab Pärnumaale ning algavad tööd esimeste kohalike peatuste osas ning aasta lõpuks on Rail Baltic Estonia valmis välja kuulutama Pärnu reisiterminali ehitushanke.  

Möödunud aastal jõudis Rail Baltica projekt Pärnumaal mitmes olulises lõigus ettevalmistuste lõpufaasi. Kehtestati Kaisma, Tootsi ja Urge kohalike peatuste planeeringud ja valmisid eelprojektid; valmisid Surju ja Urissaare peatuste esimesed eskiisid ja Pärnu reisiterminali põhiprojekt ning viidi lõpule raudtee hoolduskeskuse esimene ehitusetapp, see laoplats on vajalik Rail Baltica põhitrassi ehituseks tarvilike materjalide ladustamiseks. Samuti toimusid ehitustööd Liivi tee jalakäijate tunnelis, mis on üks Pärnu reisiterminali ligipääsupunktidest, ja käivitati protsess Raeküla jalg- ja jalgrattatee tunneli projekteerimiseks ja ehitamiseks. Tootsi–Pärnu põhitrassi lõigu keskkonnamõju hindamine jõudis lõpusirgele ning algas uute viaduktide ja ökoduktide projekteerimine.

Algab põhitrassi ehitus

Märtsis jõuab Rail Baltica põhitrassi ehitus Pärnumaale ning algavad tööd lõigul Raplamaa–Pärnumaa piirist Tootsini. Samuti sõlmib Rail Baltic Estonia aasta esimesel poolel kaks strateegilist alliansslepingut, mille koguväärtus ulatub ligi 932 miljoni euroni. Need hõlmavad Ülemiste–Pärnu lõigu pealisehitust, Tootsi–Pärnu lõigu alusehitust ning Pärnu–Läti piiri projekteerimist ja ehitust.

Lisaks kuulutatakse aasta esimeses pooles välja mitmed olulised projekteerimis- ja ehitushanked. Näiteks on juba algatatud Tootsi-Piistaoja ja Suigu-Tootsi viaduktide projekteerimine, samuti Are-Suigu ja Timmermanni viaduktide ning Elbi ja Sanga ökoduktide projekteerimine. Veebruaris lisanduvad uued hanked, mis hõlmavad Lemmejõe raudteesilda ning Loigu, Treimani ja Piiri ökodukte.

Aasta lõpuks on põhitrassi ehitus Pärnumaal täies hoos ning projekt jõuab punkti, kus uue raudtee valmimine ja rahvusvahelise rongiliikluse algus 2030. aastal muutub käega katsutavaks.

2024. aasta lõpus valminud Kivitee kergliiklusviadukt

Pärnu reisiterminali rajamise ettevalmistused on lõpusirgel

Alliansslepingu raames algab terminalihoone all olevate tunnelite ja ooteplatvormide ehitus ning Rail Baltic Estonia on tänavu valmis välja kuulutama tänavate, ligipääsuteede ja tehnovõrkude rajamise hanke. Jaanuaris juba kuulutati välja Raeküla jalg- ja jalgrattatee tunneli projekteerimise ja ehitamise hange, mille pakkumuste esitamise tähtaeg on veebruaris. Liivi tee tunnel, mis valmib reisiterminali ligipääsupunktina, on juba valmis ning kasutusloa menetlus käib. Niipea kui riiklik rahastus kinnitatakse, saab alustada terminalihoone ehituse hankedokumentide ettevalmistamist ning ehitushange kuulutatakse tõenäoliselt välja selle aasta lõpus.

Pärnu reisiterminalist saab Rail Baltica üks olulisemaid peatuseid, mille mõju ulatub kaugele väljapoole Pärnumaad – see kujundab tulevikus kogu piirkonna rolli.

Kohalike peatuste arendus Pärnumaal liigub edasi

Rail Baltica kohalike peatuste rajamine Pärnumaal liigub 2025. aastal uude etappi, tugevdades piirkonna ühenduvust ning avardades igapäevaseid liikumisvõimalusi. Kaisma, Tootsi ja Urge kohalike peatuste detailplaneeringud on kehtestatud ning eelprojektid valmis.

Kaisma peatuses algavad esimesena ehitustööd, mis toimuvad paralleelselt põhitrassi lõigu ehitusega. Tööd kestavad kaks aastat ning seejärel saab liikuda muu peatusega seotud taristu rajamise juurde. Samal ajal jätkub Surju ja Urissaare( Häädemeeste) peatuste projekteerimine, kus oodatakse lõpliku planeeringu kehtestamist.
Aasta alguses andis valitsus nõusoleku Rail Baltica raudtee trassikoridori rajamiseks Pärnu maakonnas Luitemaa piirkonnas, rakendades selleks Natura 2000 võrgustikku puudutavat erandit. See tähendab, et lisaks trassilahenduse kinnitamisele tuleb rakendada hüvitusmeetmeid, sealhulgas metsise elupaikade taastamist ning uute püsielupaikade loomist. Planeeringu kehtestamise protsess on lõpusirgel ja projekteerimine algab kohe pärast seda, kui kõik kooskõlastused on saavutatud.

Kogu kohalike peatuste ehitamise kontseptsioon valmib 2025. aasta keskpaigaks, mis annab lõpliku selguse, millises tempos saab nende rajamisega edasi liikuda.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?
Rõõmsana
1
Üllatunult
0
Targemana
3
Ükskõikselt
0
Kurvana
0
Vihasena
0