Täna kuulutati välja tulevase Rail Baltica Ülemiste terminali nimekonkursi võitjad, mis selgusid rahvahääletusel. Ühtlasi tõmmati joon alla Ülemiste terminalihoone projekteerimisele ning ees ootab ehituse hankimine.
„Üks väga suur ja oluline etapp Rail Baltica Ülemiste reisiterminali arendamisest on tänasega lõpu saanud. Tallinn ja tegelikult kogu Eesti saab endale uue terminalihoone näol põneva ja kaasaegse maamärgi,“ lausus Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Tõnu Grünberg.
Rail Baltica reisiterminali ehitamiseks korraldati 2019. aastal rahvusvaheline arhitektuurikonkurss, mille võitis Zaha Hadid Architects ja ESPLAN OÜ ühistöö.
Grünbergi sõnul saab Ülemiste terminalist kesklinna ja piirkonda ennast ühendav lüli, mis täna veel puudu on. Koos terminalihoonega arendatakse välja ka uus ja avar linnaväljak, tänavad, kergliiklusteed, luuakse parem ühendus naabruses oleva Tallinna Lennujaamaga. „Oleme projekteerimise käigus otsinud ja rääkinud läbi lahendusi väga erinevate osapooltega ning võtnud arvesse piirkonna tulevikuplaane. Kuigi esimeses ehitusetapis alustame kõigepealt töid Ülemiste piirkonna taristuga, siis ka hoone enda ehituseni jõuame juba lähiaastatel,“ kinnitas Grünberg.
„Rail Baltica terminali näol on kahtlemata tegu Tallinna ja Eesti uue värava loomisega. Selle uuenduslikkus, mugavus ja sidusus ülejäänud infrastruktuuriga on linna ja riigi konkurentsivõime ning kaasaegse näo küsimus. Linna transpordi seisukohalt on oluline ala läbiva trammiliini kaudu lennu-, raudtee-, bussi- ja merevärava sidumine. Linnaruumiliselt saab olema kindlasti tegu uue maamärgiga ja piirkonna ettevõtluse olulise kandetalaga,“ sõnas Tallinna abilinnapea Andrei Novikov.
„Terminali projekteerimine on olnud väljakutse kõigile osapooltele. Tänu rahvusvahelisele koostööle ja tellija mõistvale suhtumisele on valmis saanud silmapaistev ehitusprojekt, kuhu on sisse pandud väga suur hulk töötunde, parimad teadmised ja soovid kõigilt koostööpartneritelt. Tegemist on ainulaadse rahvusvahelise reisiterminaliga, mis on oluliseks ühenduspunktiks nii rahvusvaheliselt kui ka kohalikul tasandil, luues Tallinnasse uue keskuse ja toetades piirkonna arengut,“ kirjeldas ESPLAN tegevjuht Kadi Metsmaa.
Lisaks sellele kuulutati täna välja ka reisiterminali nimekonkursi võitja ning tulevikus hakkab Ülemistel asuv terminal kandma Linda nime. Michael Davõdovski oli küll esimene, kuid polnud ainus, kes nimekonkursil terminali nimeks ’Linda’ pakkus, neid oli tervelt 47. Võidunimi kogus rahvahääletusel lõpuks 471 häält. Rahvahääletusel oli populaarsuselt teine nimi ’Ülemiste’, mis kogus hääletusel 449 häält ja mille pakkus esimesena välja Katrin Tomson. Kolmanda hääletustulemuse saavutas nimi ’Põhjavärava’, mille peale tuli ainukesena Uku Laasi ja mis sai 331 häält.
Üldse pakuti nimekonkursile 361 nimevarianti ja rahvahääletusel osales üle 2000 inimese. Rahvahääletusel osales 9 nimevarianti, mis valiti välja Tallinna linna nimekomisjoni poolt.
Ülemiste terminali näol luuakse mitmekülgne ja elav transpordikeskus ning linnaruumi uus maamärk, mis integreerib äripindu, avalikke teenuseid ja arhitektuurilisi lahendusi. Ehitise arhitektuuriline fookus on suunatud liikumisele ja sujuvale liikumisvoogude ühendamisele. Avatud ja dünaamiline keskkond lähtub inimeste liikumistrajektooridest ning lubab ruumi ohtralt valgust. Projekti kõige väljakutsuvam osa saab olema terminali põhikorruse rajamine raudtee kohale.
Rail Baltica reisiterminal hakkab teenindama nii Ülemiste jaamast alguse saavaid kui ka jaama läbivaid rongiliine rööpmelaiustel 1435 mm ja 1520 mm, samuti bussiliiklust (nii linna- kui maakonnaliine, võimalused ka kaugliinibusside peatumiseks). Uue terminalihoone juurde kuuluvad kolm perrooni, mis on ligipääsetavad nii terminalist, kui ka otse raudteealuselt linnaväljakult. Praegu on koostamisel ka ala detailplaneering.
Eelmisel aastal algas ka Rail Baltica arendamiseks vajaliku Ülemiste piirkonna raudteetaristu projekteerimine, kui sõlmiti leping ühispakkumise teinud ettevõtetega OÜ Reaalprojekt ja OÜ AllSpark. Keskkonnauuringuid teostab OÜ Hendrikson & Ko.
Ülemiste terminali ja seotud taristu ehitushange kuulutatakse välja 2022. aasta alguses ning ehitusleping sõlmitakse tänaste plaanide kohaselt 2022. aasta sügisel. Ehituse esimeses etapis toimuvad tööd olemasoleva raudtee ja trammitee ümberpaigutamisega.
Rail Baltica reisiterminali 360 kraadi vaated ja videoanimatsioon
Rail Baltica on keskkonnasõbralik ja mugav raudteeühendus, mis liidab Eestit lõunanaabrite ja Kesk-Euroopaga. Rajatav taristu võimaldab reisijatel jõuda Tallinnast Pärnusse 40 minutiga ja Riiga 2 tunniga.
Rail Baltic Estonia on Rail Baltica raudtee arendaja Eestis ja tulevikus selle raudtee Eesti osa taristu haldaja.