Rail Baltica projekti esimene käegakatsutav tulemus ühendab Tallinna lennujaama ülejäänud Tallinnaga.
Trammitee ehitust rahastati Rail Baltica projekti raames Euroopa Ühendamise Rahastust (CEF), sellele lisanduva omafinantseeringuga toetas ehitust Tallinna linn. Trammiliin, mille ehitus algas 2016. aasta augustis, toob tulevikus Ülemiste uue terminali reisijaid kesklinna. Juba septembrist on aga kõigil lennureisijatel võimalik oma teekonda alustada või lõpetada trammiga.
Trammitee pikenduse rajamine oli linna ja riigi koostööprojekt. „Uus trammiliin, mis nüüdsest alates seob kokku lennujaama, Rail Baltica tulevase põhilise reisiterminali Ülemistel ja Tallinna kesklinna, on sajandi taristuprojekti esimene käegakatsutav tulemus. See on hea näide sellest, kuidas erinevate osapoolte koostöös on võimalik projekte ladusalt teostada ning luua transpordiühenduste osas uut kvaliteeti,“ lausus Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi Rail Baltica projekti koordinaator Kristjan Kaunissaare.
RB Ülemiste ja Tallinna lennujaama vahelist trammiteed rahastab Euroopa Liit, Rail Baltica taristu ehitamiseks mõeldud Euroopa ühendamise rahastu toetusega, eesmärgiga parandada ühenduvust Tallinnas, mis võimaldaks vedada rohkem reisijaid Rail Baltica tulevasse terminali Ülemistes. See samm ühtib ka projekti eesmärgiga vähendada saastet, mida põhjustavad mitte ainult igapäevane isikliku transpordi kasutamine pikemateks reisideks, vaid ka isikliku sõiduauto kasutamine ja taksoga sõitmine, et jõuda linnast terminali. Hinnangute kohaselt hakkavad trammid tipptundidel sõitma iga 6 minutit tagant.
Uus trammitee on ka esimene samm Rail Baltica Ülemiste ühendterminali ehitamise teel. Rail Baltical liikuvate reisirongide lõppjaamaks saab olema Tallinn-Ülemiste. Uus trammitee “toidab” seega nii Tallinna lennujaama kui Rail Baltica terminali, ühendades need otse Tallinna kesklinna ja seal asuvate sihtpunktide vahel. Veel sel aastal asutakse Rail Baltica projekti raames uurima, kuidas parimal viisil ühendada trammiliiklusega Ülemiste terminal ja Vanasadam. Uuringutele järgneks projekteerimise ja ehituse faas. Nende tööde lõppedes on omavahel ühendatud kõik kolm Tallinna linnas asuvat Euroopa tähtsusega transpordi sõlmpunkti, lisaks Tallinn-Ülemistele ja Tallinna lennujaamale ka aastas 10 miljonit reisijat teenindav Vanasadam.
Tallinna tegevlinnapea ja TLT AS nõukogu esimehe Taavi Aasa sõnul on lennujaama viiva trammitee pikenduse näol tegemist rajatisega, mis muudab oluliselt linna senist logistikat. „Kui viime tulevikus trammtee sadamasse ja ühendame kaks Eesti peamist akent Euroopasse, oleme saavutanud täiesti unikaalse olukorra, mis tõstab linna atraktiivsust nii reisisihina kui mugavat transiiti pakkuva olulise liiklussõlmena,“ loetles Aas trammitee valmimisega kaasnevaid võimalusi.
Trammitee ja tunneli ehitasid AS Merko Ehitus Eesti ning KMG Inseneriehituse AS. Ca 700 meetrise rööbastee avamine muudab Tallinna kõige hõlpsamalt ligipääsetava lennujaamaga pealinnaks Euroopas. Trammitee lennujaamani pikendamise maksumuseks on 11,5 miljonit eurot, millest 85% rahastati Euroopa Liidu Euroopa Ühendamise Rahastust.